Marken är slaskig och blöt – samtidigt är kundtrycket högre än vanligt. Det här är två saker som kan leda till att din butik blir extra smutsig kring juletiderna. När allt fler och fler kunder drar med sig lera, grus och slask in i butiken ser den gradvis allt mindre och mindre trevlig ut.
Om du har en lite större butik har du troligtvis redan hjälp med städningen (kanske om du har en liten butik också). Såhär kring juletider är det dock många som gärna bokar extra butiksstädning utöver den ”vanliga” städningen man kanske brukar ha hjälp med.
Vad bör städas?
Det är inte bara golven inne i butiken som kan behöva rengöras när kundtrycket är högt. Om du är i färd med att boka butiksstädning, fundera då även om du behöver få något annat i butiken städat. Ett exempel på det kan vara mattrengöring. Precis som golven kan mattorna bli riktigt smutsiga, och efter ett tag ganska otrevliga, om de inte rengörs ordentligt. De flesta städföretag som erbjuder butiksstädning bör även kunna erbjuda mattrengöring som tilläggstjänst.
Något annat som kan behöva göras är att putsa skyltfönstren. Har du skyltfönster i din butik, är de troligtvis mycket viktiga för din butiks lönsamhet och marknadsföring. Att just putsa skyltfönster är kanske något du själv, eller någon av dina anställda kan göra. Dock är det troligtvis en uppgift som ligger långt ner på måste-göra-listan när det vimlar av kunder i butiken. Man bör också ha i åtanke att just fönsterputs mycket sällan blir lika bra som när en bra städfirma gör det. Man bör ha rätt fönsterputs, medel och även lite erfarenhet av att ha gjort det förut, om det ska bli riktigt bra.
Vad har du för butik?
Vilken butik du har spelar givetvis stor roll om du funderar på att boka butiksstädning. Vissa verksamheter ställer ju högre krav på hygien och renlighet än andra. Sysslar din verksamhet med livsmedel är kraven givetvis höga när det kommer till just hygien. Ofta brukar kanske de anställda själva städa i köket, medan butiksstädning bokas för att rengöra de ytor som finns där kunderna vistas.
Konsekvenser av smuts och utebliven städning
Låter man butiken bli riktigt smutsig kan det faktiskt ha effekter på hälsan på lång sikt. Om du, eller någon av dina anställda, har astma till exempel, kan bristfällig städning få jobbiga konsekvenser. Samma sak gäller om någon i butiken har dammallergi.
Att det går såhär långt är det dock ovanligt att se. Genom att boka butiksstädning, utöver den vanliga städningen, kan man dock undvika det här i den mån det går. Andra fördelar med mer regelbunden butiksstädning är att det är roligare att ta emot kunderna och att mer tid frigörs till andra, mer högprioriterade, uppgifter.
Andra inlägg
- Byggskyltar – från idé till verklighet
- En städmaskin förenklar rengöringen
- Tips för smidig flyttstädning i Karlstad
- Vikten av professionell städ vid en flytt
- Grön fönsterputs i Ängelholm
- Kontorsstädning Malmö - enorma fördelar
- Hemstädning för ett skinande hem i Sundbyberg
- Byggstädning Stockholm - frågor & svar
- Effektiv kontorsstädning i Solna för ett fläckfritt arbetsutrymme
- Professionell kontorsstädning i Helsingborg – Spara tid och energi