Felet många gör i samband med en flytt är att man enbart ser den ur en synvinkel: man ska flytta möbler och övrigt bohag från en plats till en annan. Det är för all del korrekt – men en flytt handlar om så mycket mer än det. Dels så ska du packa allting – något som kräver kartonger och en hel del tålamod och tid. Dels så måste du ha hjälp att bära. Dels så måste du ordna med transportmedel och dels så måste du också vidta vissa åtgärder som kommer att underlätta för dig i framtiden – adressändra, meddela skatteverket och så vidare.
Som om det inte vore nog så måste du även ägna din gamla bostad en tanke också; något som många verkar glömma bort idag. Med detta menar vi följande: så fort du flyttat ur alla dina saker ur din bostad i Örebro och burit in dem i den nya så måste du återvända och genomföra en omfattande flyttstädning.
En flyttstädning är obligatorisk
Varför? Jo, för att underlätta för den som ska flytta in. Om du själv skulle stå på tröskeln till en ostädad bostad där den person du köpt av har fuskat med sin flyttstädning så skulle du förmodligen bli ganska upprörd. Kanske skulle du bli så pass arg att du kräver honom på pengar som kompensation för att han fuskat med – eller struntat i sin flyttstädning. Det skulle du i så fall göra helt rätt i – och du skulle också ha goda möjligheter att få den ersättning du begär.
På samma sätt kan alltså en köpare av din bostad göra; han har rätt att begära ersättning för utebliven flyttstädning. Det bör du ha i åtanke i samband med att du flyttar. Antingen får du avsätta tillräckligt med tid och disponera dina krafter så att du själv hinner eller orkar genomföra din flyttstädning eller också får du ta professionell hjälp.
Ta professionell hjälp med din flyttstädning
Det senare är definitivt att rekommendera. Anlitar du en städfirma för din flyttstädning så kommer du A) att få ett perfekt jobb utfört och dessutom en garanti som gör att eventuella klagomål korrigeras direkt och B) ett billigt jobb utfört. Billigt är ett relativt begrepp, men vi menar att det är väldigt prisvärt att ta hjälp med sin flyttstädning idag av den enkla anledningen att det går att använda Rut-avdraget för tjänsten.
Flyttstädning räknas som en hushållsnära tjänst och rent konkret så innebär det att du som privatperson (kolla upp på Skatteverket innan – du måste vara berättigad) kan dra av halva kostnaden för städningen på din deklaration och detta med ett årligt tak på 25.000 kronor.
Säg att du flyttar från lägenhet på 70 kvm i Örebro. Där är en rimlig uppskattning om priset – inklusive moms och Rut-avdrag – mellan 1500-2000 kronor. Vi skulle definitivt säga att det finns ett värde i detta. Här kan du läsa mer om hur du kan anlita en flyttstädning i Örebro: http://www.flyttstädningorebro.se.
Andra inlägg
- Byggskyltar – från idé till verklighet
- En städmaskin förenklar rengöringen
- Tips för smidig flyttstädning i Karlstad
- Vikten av professionell städ vid en flytt
- Grön fönsterputs i Ängelholm
- Kontorsstädning Malmö - enorma fördelar
- Hemstädning för ett skinande hem i Sundbyberg
- Byggstädning Stockholm - frågor & svar
- Effektiv kontorsstädning i Solna för ett fläckfritt arbetsutrymme
- Professionell kontorsstädning i Helsingborg – Spara tid och energi