Korrekt städning ger bättre trivsel


En ren och fräsch miljö föder glädje och trivsel och det är bara att se till hur man mår i sitt eget hem. Möts man efter en dag på jobbet av ett skinande rent hem så kommer man förmodligen att må bättre än om det motsatta sker och där man möts av smuts, damm, kläder på golvet och en massa disk på bordet. Enkel och logisk matematik som dessutom har en hälsoaspekt att ta hänsyn till. En smutsig toalett är full av bakterier och kommer man i kontakt med sådana så riskerar man också att blir sjuk.

Kort och gott; städning är en del av vardagen och har man problem – något som många i dagsläget har – med att hinna så finns det numera ett frikostigt och generöst avdrag att använda sig av. Att vi generellt åtar oss lite för mycket – vi jobbar mer, vi ska hinna träna, köra barnen, laga mat, träffa vänner  - gör att fler och fler använder sig av en extern, professionell partner för hemstädning och där man betalar genom rut-avdraget där man drar av 30% av den totala arbetskostnaden och får summan tillbaka på skatten. Rut-avdraget är möjligt att använda över hela Sverige, men det har visat sig vara extra populärt och extra välbehövligt i våra större städer där man, helt enkelt, har en lite stressigare vardag.

Att en familj i Stockholm har hemstädning är således inte ett tecken på vare sig  lättja eller lathet; det är helt enkelt något som används för att förenkla deras vardag och som gör att deras liv blir lite lättare. Man filar ned de skarpa kanterna på bitarna i sitt livspussel och som vi sa ovan – städning är extremt viktigt. Både för humör, trivsel och hälsa.

Kontorsstädning är lika viktig

Tyvärr så tar inte många arbetsgivare frågan om städning på lika stort allvar - trots att det är mycket viktigt med bra kontorsstädning i Stockholm. Ser man till en vanlig arbetsplats och frågar de anställda där hur de tycker att deras städning sköts så kommer en stor del att skaka på huvudet och säga att den lämnar mer att önska. Det städas, helt enkelt för sällan, det städas för dåligt och detta är också något som i allra högsta grad syns i de anställdas prestation.

Vi kan här ge ett exempel på detta och vi säger att vi befinner oss på ett kontor i Stockholm; ett kontor inom telemarketing och där tjugo stycken anställda finns. Fasta platser gäller och varje person har en egen liten hörna där de sitter och ringer, där de mailar och där de sköter sina jobb. Utöver detta så har kontoret i Stockholm två stycken toalett, man har en lokal där man kan sätta sig och äta och man har ett gemensamt kök där man kan tillaga sin lunch.

Företaget har under en period haft lite sämre resultat än förväntat och ledningen känner sig manade att se över budgeten för att spara pengar. Det självklara valet här blir att man byter partner för sin kontorsstädning; det städföretag man anlitat i Stockholm är förvisso bra – men de kostar lite mer pengar än vad en annan städfirma gör och av den anledningens å säger man upp avtalet och inleder ett nytt samarbete för kontorsstädning med det nya, lite billigare företaget. Man har tjänat pengar!

Men; har man vunnit på beslutet i det långa loppet? Nej. Det som visar sig är att den nya städfirman inte alls sköter sig, man städar undermåligt – de anställdas platser är smutsiga, det försvinner viktiga papper och det ser allmänt ostädat ut. Toaletterna ser förskräckliga ut; ringarna är gula och det är i varje hörn stora samlingar av damm och ingrodd smuts. Köket på kontoret i Stockholm är även det skitigt; matrester ligger kvar i diskhon, microvågsugnen är full av matstänk och fett och fläkten är alldeles ingrodd i stekos. Kort och gott; den nya partnern för kontorstädning sköter inte sina åtaganden på samma sätt som den förra städfirman gjorde.

Konsekvenser av sämre kontorsstädning i Stockholm

Hur visar då detta sig i slutändan? Jo, det kommer att synas och det kommer inte att vara något som märks med detsamma. Säg att denna undermåliga kontorsstädning pågått i ett halvår och att man först då kan sammanfatta och se effekterna av det dåliga jobbet. Konsekvenser enligt följande:

  • Sämre stämning. De anställda kommer att ge varandra små pikar om städningen. ”Hur ser det ut på din plats? Vem har lagat mat? Vem var på toaletten senast ?”. Anmärkningar som skapar en oro och som leder till en betydligt sämre stämning på kontoret.
  • Sämre kvalitet på jobbet. Den sämre stämningen gör att de anställda inte jobbar lika effektivt längre. Man är inte beredda att offra sig på samma sätt för företaget och för varandra. Följden av detta:
  • Sämre resultat. I slutändan så kommer företaget i Stockholm att se att resultaten blir sämre och där bytet av partner för kontorsstädning visat sig bli extremt kostsam. Där man sparat pengar på att byta städfirma har man tappat i omsättning – tiofalt; minst.
  • Sjukdomar: fler sjukdagar kommer som ett brev på posten till en följd av den sämre städningen. Sjukdagar där de anställda dels blir sjuka och där de dels ringer in sig sjuka på grund av att man inte trivs.
  • Kundmöten. Att det då och då sker kundmöten på kontoret i Stockholm leder inte längre till några större affärer och avslut. De potentiella kunderna och investerarna blir obekväma av den bristfälliga hygienen på kontoret; man ser den undermåliga kontorsstädningen som ett tecken på oseriositet och man tar – som det så vackert heter – sina affärer till ett annat företag istället. Ett företag som tar sin kontorsstädning på ett lite större allvar.
6 Sep 2016