Marknadsföring för städföretag


Stora och etablerade städföretag kan lägga stora summor på reklam i stadsmiljön, i lokala tidningar och i radio. Men det är knappast något som de mindre har råd att göra. Vad finns det då för marknadsföringsvägar för städföretag som vill etablera sig på marknaden men inte har de stora ekonomiska resurserna? 

Frågan ställdes i forumet Företagande och flera valde att ge sina ”bästa tips”. Vi tar ett exempel där en städfirma i Nacka vill etablera sig och marknadsföra sig. Hur skulle det kunna ske på ett billigt sätt?

En kvinna visar olika städ symboler med handen

Städa där du står

Det finns ett uttryck som är ”gräv där du står”. Det betyder att man ska börja jobba precis där man är – både fysiskt och utifrån företagets storlek. Med andra ord bör städföretaget utföra hemstädning i dess närhet. Det kan tyckas vara lokalt nog att enbart vända sig mot hemstädning i Nacka men ett första steg kan vara att etablera sig i ”grannskapet”. Att nätverka, lära känna folk och berätta vad man håller på med. 

Under denna punkt bör man även nämna företagarföreningarna. Städföretaget skulle kunna undersöka om det finns företagarföreningar i Nacka. Om det inte gör det kan man söka efter detta i ett vidare område. En fördel är att vara med in lokal förening samt en med inriktning just mot den bransch man är verksam i. 

Nöjda kunder är viktigast – inte priset

Det är otroligt lätt att börja fokusera på priset och försöka vinna kunder den vägen. I Nacka finns ett stort antal städföretag som erbjuder hemstädning och detta till något olika prisnivåer. Om man lägger sig lägst borde väll kunderna komma? Både ja – och nej. 

Att konkurrera med pris brukar inte löna sig i längden. De kunder som först och främst prioriterar pris är knappast trogna och dessutom vill de ha hög kvalité till lågt pris. Då är det bättre att hålla lite högre pris men satsa på kvalité. Hellre jobba lite längre på varje hemstädning (och därmed få lägre timpenning) men nöjda kunder. Nöjda kunder som gärna betalar fullt pris om de får den kvalité de är vana med. Det är de bästa kunderna och även de som kommer sprida ordet vidare. 

Lokala kuponghäften

Restaurangchansen är ett av de mest kända kuponghäftena i Sverige. De ges ut i en mängd städer med en rad olika rabatter och erbjudanden. Ett exempel är Köpguiden som erbjuds i Nacka. Visserligen kostar det lite att vara med i dessa men kostnaden är inte speciellt stor i förhållande till eventuell vinst. Genom att exempelvis erbjuda halva priset på hemstädning kan man få fler att få upp ögonen för just detta städbolag. 

2 Aug 2018